Welkom!

Welkom op mijn blog!
Hier kun je meer lezen over mij en waar ik me mee bezig houd.
Ik ben 25 jaar oud, ik ben bezig met het afronden van de master Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg, daarnaast ben ik zangeres, actrice en model (ja, ik moest ook wennen)

woensdag 19 november 2014

Declutteren, uitleg en tips



Dit ga ik allemaal verkopen!

Een tijdje terug heb ik mijn kledingkast maar eens echt een keer goed onder handen genomen. Echt wegdoen wat ik niet meer aandoe en niet te veel zonde vinden maar gewoon weg! dat resulteerde in 4 grote plastic tassen vol met kleding die ik weg ging doen. Normaal gesproken doe ik af en toe es een klein tasje met kleding weg en dat doe ik dan naar het goede doel. Heel af en toe gooi ik het online om te verkopen. Maar meestal werkt dat niet echt voor mij. Deze keer had ik een ander plan, ik ga op een tweedehands marktje staan! Zondag 23 november is het zo ver. Ik sta dan in Nijmegen op een marktje met (onder andere) mijn volle tassen kleding. Meer informatie over de markt vind je hier.

Toen ik eenmaal bezig was met mijn kledingkast kon ik niet meer stoppen. Ik had nu ook een goede reden. Ik ga op die markt staan, ik wil er een beetje geld aan overhouden en ik maak andere mensen er misschien nog wel blij mee ook. Ik vond het ook tijd om eens flink wat schoenen weg te doen. Hier kwam ik uiteindelijk op anderhalve tas uit en nu passen al mijn schoenen in de twee kastjes die ik ervoor bedoeld had! Deze schoenen staan nu ook klaar om mee naar de markt te gaan.

Ik kreeg de smaak te pakken en werd helemaal enthousiast van het opruimen en weggooien. Daarom ging ik op YouTube 'declutter' filmpjes opzoeken. Mijn definitie van declutteren is het leeghalen van een kast, het organiseren ervan en wat teveel is weggooien. Hierdoor krijg je een opgeruimder huis en daardoor ook een opgeruimder hoofd. Je doet weg wat je niet meer gebruikt en daardoor is alles veel meer geordend.

Ik zag allemaal handige tips voorbij komen in de filmpjes, in het ene filmpje wat slimmere tips dan in de andere, maar wel leerzaam! Had ik deze filmpjes maar bekeken voordat ik mijn kast ging opruimen, dan was alles een stuk meer georganiseerd verlopen. Anyway, long story short: ik kreeg er dus nog meer zin in. Ik heb van mijn eerdere 'projectjes' geen foto's gemaakt. Wel heb ik helemaal bijgehouden hoe ik mijn nagellaklade uit mijn make-upkastje heb gedecluttered. Daarover volgt later nog een gespecificeerd artikel.

Behalve kleding, make-up en schoenen breng ik ook regelmatig orde in mijn boeken en dvd's. Ik verkoop deze al een tijd via bol.com. Dit omdat ik hier een groter bereik heb en bol.com alles voor mij regelt. Het nadeel is wel dat je redelijk wat geld misloopt dat naar bol.com gaat voor het bemiddelen tussen de koper en verkoper. De dvd's en boeken die ik verkoop gaan dus ook mee naar de markt zodat ik daar een lagere prijs kan vragen en daardoor wellicht nog meer verkoop.

Voor dvd's heb ik trouwens nog een kleine tip voor de Netflix gebruikers. Ik heb nogal een verzameling aan dvd's, ik houd erg van films kijken. Daarom besloot ik om naast een (betaald) Spotify account ook een Netflix account aan te maken. Het is nu nog slimpeler om films te kijken en niet hele kast staat vol. Helaas staan niet alle films er op, maar toch al wel een heleboel. Volgens mij is het wel duidelijk ondertussen dat ik minder spullen in mijn huis wil, ik heb een beperkte ruimte. Daarom bedacht ik: waarom zoek ik niet alle dvd's die ik heb op op Netflix?! Dat ben ik gaan doen, en toen bleek dat een heleboel van de films die ik op dvd heb al op Netflix staan! Deze heb ik nu ook allemaal in de verkoop gegooid! scheelt ruimte!

Verder nog wat kleine tips die ik zelf ben tegengekomen:
  • Haal echt je hele kast, plank of lade leeg. Zo ontdek je pas echt wat je allemaal in huis hebt. Bovendien kun je dan meteen even je hele kastje of lade van binnen schoonmaken zonder dat er van alles in de weg ligt 
  • Sorteer alles op soort. Dit was een goede tip voor mij. Dit heb ik namelijk niet toegepast toen ik mijn kledingkast aan het opruimen was. Als ik dat had gedaan wist ik namelijk wel dat zwarte hemdjes inderdaad wel handig zijn, maar er niet acht nodig zijn (waarvan sommige zelfs met gaten?!). Zo zie je hoeveel je van iedere soort hebt en kun je van zo'n categorie het handigste, fijnste of mooiste item uitkiezen en de rest wegdoen. Ook heb je een overzicht van wat je niet hebt en kun je dus eventueel je kast weer aanvullen met nieuwe ‘hoognodige’ spullen ;) 
  • Zorg wel dat je er tijd voor hebt. Om één of andere reden doe ik dit altijd 's avonds laat, dan heb ik zin om op te ruimen. Vergeet niet dat het redelijk wat tijd kost, het zou zonde zijn als je het niet kan afmaken en er een rommel op je kamer achterblijft omdat je naar je afspraak moet of je nu toch wel echt moet gaan slapen 
  • Deze tip relateert een beetje met de vorige: doe niet te veel in één keer. Soms is een hele kledingkast wat heftig om in één keer te doen, kies dan bijvoorbeeld eerst voor een plank die je helemaal leeghaalt, schoonmaakt en opruimt. Misschien heb je daarna nog wel tijd over voor de rest van de planken. 
Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad!

Heb jij nog tips voor het declutteren van je huis?

Liefs,
Inge

Geen opmerkingen:

Een reactie posten